چگونه ایده پردازی کنیم و یک طرح وب را خلق کنیم ؟

سلام به شما دوستان گرامی ،
در این مقاله قصد دارم در مورد ایده پردازی ، خلق ایده ، راهکارهای طراحی و یا ایجاد ایده با شما صحبت کنم . ما در ادامه شما رو با روش های مختلف ایده یابی در طراحی وب آشنا میکنیم پس با ما همراه باشید .
ایده چیه ، چگونه ایده پردازی کنیم و یک طرح وب را خلق کنیم ؟
به نظر من ایده یه طرز تفکر قابل اجراء ، منطقی و زیباست و زمانی که به یک طرح تبدیل میشه ، اون طرح رو از سایرین متمایز میکنه و به خلق یک اثر جدید که شاید تا به حال فرد یا فراد دیگه ای به اون فکر نکردن منتهی میشه . ایده ها در زمینه های مختلفی و در ابعاد متفاوتی وجود دارن . مثلا در طراحی وب ، استفاده از عناصر و اجسام واقعی در طرح ها میتونه یک ایده باشه و یا نوع چیدمان و یا حتی رنگ بندی میتونه یک ایده جدید باشه .
زمانی که بحث ایده و ایده پردازی میشه در کنارش صحبت از ساختار شکنی هم به میان میاد . برخی از ایده پردازان عقیده دارن که ما فقط با ساختار شکنی های پیچیده میتونیم ایده های جدیدی رو خلق کنیم و برخی هم عقیده دارن که با ایجاد ساختار شکنی های سادگی بیشتر میتونیم ایده های نو و متفاوتی رو بوجود بیاریم .

idea-site

ایده پردازی به نفع طرح

در بالا در مورد ساختار شکنی صحبت کردیم ، ایجا یه سوال پیش میاد که آیا ساختار شکنی در نوع پیچیده و یا ساده به کاربردپذیر بودن اون طرح صدمه میزنه یا اونو بهبود میده ؟ خب مسلما همه این عقیده ها باید در راستای بهبود طرح انجام بشه وگرنه چه اهمیتی داره که ما از ایده استفاده کنیم ؟

اصولا در هر زمینه ای از طراحی محصول تا روش های طراحی و تولید و در همه مقاطع ، مباحثی مانند تجربه کاربری ،کاربردپذیری ، دسترسی پذیری و حتی معماری اطلاعات مطرح میشه . اولین هدف در خلق یک محصول اینه که ما محصولی رو به وجود بیاریم که از همه نظر قابل استفاده و مطابق با نیاز ها باشه ، حالا در کنار اون بحث ایده و ایده پردازی مطرح میشه تا هم به این چند مسئله کمک کنه و هم زیبایی خاصی رو بوجود بیاره و هم استفاده از اون رو کاربردی تر ، دسترس پذیر تر کنه و تجربه خوبی رو در استفاده از اون به کاربر بده .

بعضا مشاهده میشه برخی ایده ها به زیبایی طراحی کمک میکنه ولی به کارایی اون کاملا صدمه میزنه . ایده باید در عین حال که زیبا و جذاب و منحصر به فرد هست ، منطقی و کاربرد پذیر هم باشه و از اصول و استاندارد ها هم خارج نزنه .

چطوری ایده خوب پیدا کنیم ؟

اصولا پیدا کردن ایده یه ذهن خلاق نیاز داره ولی خب منابع زیادی هم میتونه برای پیدا کردن ایده های خوب برای طراحی وب به ما کمک کنه . در زیر به چند نمونه از اون اشاره میکنم :

  • خوب ، با دقت و متفاوت ببینین

خوب دیدن نتایج خیلی خوبی رو رقم میزنه . شاید براتون اتفاق افتاده باشه که هر روز یه مسیر رو برای رسیدن به منزل طی کنین و هر روز با یه سری چیزای تکراری رو به رو بشید ولی یک روزی که حالو حوای متفاوتی دارید با دقت بیشتری به جزئیات و اجسامی که در مسیر شما هستن نگاه میکنین و گاها با چیزای جدیدی رو به رو میشید و تعجب میکنین که چرا تا حالا این جزئیات رو ندیده بودید . این نتیجه خوب و با دقت و یا متفاوت دیدن هست . زمانی که نیاز به یک ایده دارید اطرافتون رو خیلی خوب و با دقت نگاه کنین و به جزئیات بیشتر از سایر اوقات دقت کنین چون احتمالا راه گشای شما در همین جزئیات هست که شاید تا به حال بهش فکر هم نکرده بودید .

  • موارد مشابه و هم موضوع رو بررسی کنین

فرض کنین میخواید یک وب سایت برای یه پزشک طراحی کنین . خب ایده پردازی برای این موضوع مستلزم دیدن وب سایت های مشابه پزشگان مختلف هست چون هم با درخواست ها و نیازهای مختلف پزشگان آشنا بشید و هم انالیز خوبی روی رنگ بندی عمومی این نوع وب سایت ها ، بخش بندی های عمومی این وب سایت ها و … داشته باشید . متاسفانه با توجه به اینکه ما ایرانی ها خیلی کمتر به ظاهر وب سایت هامون اهمیت میدیم ، نمیتونیم توی وب سایت های ایرانی دنبال دیده و ایده پردازی بگردیم پس بهتره به سراغ سایت های خارجی بریم چون بهترین گزینه هستند .

  • با سایر طراحان و ایده پردازان در ارتباط باشیم و طرح ها و سایر ایده ها را ببینیم

یه ضرب المثلی قدیمی هست که میگه ” کمال‌ هم‌نشین‌ در من‌ اثر کرد ، وگرنه‌ من‌ همان‌ خاکم‌ که‌ هستم … ” مسما اگر شما هر روز چند ساعت از زمان با ارزش خودتون رو به مرور ایده های دیگران و طرح های دیگران اختصاص بدید ، در طراحی پروژه های خودتون خیلی بهتر و سریعتر میتونید به ایده مناسب برسید و خودتون خالق ایده باشین . برای اینکار بهتره از وب سایت هایی که عموما همه طراحان جهان از اون استفاده میکنن و ایده ها و خلاقیت های خودشون رو به اشتراک میگذارن استفاده کنین .

ایده به کپی تبدیل نشه !

موارد بالا همه درست ، ولی تا جایی که ایده پردازی به کپی کاری شبیه نشه ! ما میخوایم خلاقیت و نوآوری داشته باشیم نه اینکه از خلاقیت های دیگران کپی برداری کنیم ! ایده تا جایی ایده هست که نسبت به نمونه مشابه خودش زیبایی و کارایی بهتر و حرف تازه ای برای گفتن داشته باشه . شاید خلف یک ایده جدید ساعت ها وقت شما رو بگیره ولی طراحی وب اینقدر جذاب و لذت بخش هست که ما بتونیم ساعت ها در اون به دنبال ایده باشیم و در نهایت نتیجه خوبی هم بگیریم و دیگران رو هم گفت زده کنیم .

مسلما با این راهکارهایی که در بالا گفتیم از این به بعد ایده پردازی هامون به شکل عجیبی بهتر ، حرفه ای و جذاب تر انجام میشه . هر چقدر به مواردی که در بالا گفتم عادت کنین به مرور زمان نتایج بهتری میگیرین .

امیدوارم این مقاله و این تجربیاتی که در اختیار شما قرار دادم ، مشکلات پیش روی شما برای ایده پردازی و خلق یک ایده مناسب در طراحی وب رو مرتفع کنه . شتاب هاست می تونه به شما در زمینه طرح یک ایده خوب کمک کنه. پس با ما در ارتباط باشید.