تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یا VS یک سیستم کامپیوتری می باشد که این سیستم در دیتا سنتر (مرکز داده) نگه داری می باشد، در حالی که سرور مجازی یا VPS یک سیستم مجازی است که روی سرور اختصاصی قرار دارد. یا به زبان ساده روی هر سرور اختصاصی به وسیله برنامه مجازی سازی که روی سرور نصب شده است، چندین سرور مجازی می توان ایجاد کرد. در سرور مجازی  cpu، RAM و هسته سیستم بین سرورهای مجازی موجود تقسیم شده و بصورت اشتراکی بین سرور مجازی های موجود روی آن سیستم می باشد.

VPS-VS

نرم افزارهای مجازی ساز برنامه هایی که می توانید نصب کنید و روی کامپیوتر خود چندین سیستم عامل نصب نمایید و به کمک این برنامه برای هر سیستم عامل میزان مشخصی از منابع کامپیوتر مانند RAM ، فضا و … مشخص نمایید.

در سرور مجازی (VPS) سرور ها موارد مشترک زیادی با یکدیگر دارند و این موضوع می تواند مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند، اما سرور های اختصاصی از یکدیگر کاملا مجزا می باشند و به کاربران هسته پردازشی اختصاصی داده می شود. در واقع یکی از مهترین مزیت های سرور اختصاصی استفاده  از هسته کرنل اختصاصی برای هر سرور می باشد. مزیت دیگر سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی این است که برای سرور اختصاصی محدودیتی در منابع سخت افزاري در نظر گرفته نمی شود، به این شکل که كه یک سرور به صورت کامل و فیزیکی در اختيار كاربر قرار داده مي شود و كاربر مي تواند مطابق ميل و سلیقه خود آن را مديريت نماید. به عنوان مثال اگر Ram سرور اختصاصی خریداری شده 32 گیگابایت باشد كاربر مجاز به استفاده از تمامي 32 گیگابایت  اين Ram بوده و از اين نظر محدوديتي براي او وجود ندارد. اما از نظر هزینه سرورهای مجازی به مراتب بسیار ارزان تر از سرورهای اختصاصی می باشد.

نحوه مدیریت سرورهای اختصاصی مانند سرور مجازی می باشد و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. سرور مجازی از روی یک سرور اختصاصی به شما داده می شود، با منابعی که بین همه سرورهای مجازی ایجاد شده روی آن سرور اختصاصی مشترک می باشد، که در صورت مصرف بالای دیگر مشتریان سرور مجازی بر روی این سرور اختصاصی، این مصرف بالا روی منابع سایر مشتریان به شدت تاثیر می گذارد. البته این مورد نیز به مدیریت شرکت فروشنده سرور مجازی دارد که به سرورهای فروخته شده نظارت کامل داشته باشد که میزان مصرف هر سرور به صورت مدیریت شده باشد تا روی دیگر سرورها تاثیر نگذارد که در این راستا شتاب هاست مدیریت و نظارت کامل به سرورهای مجازی مشتریان در طول شبانه روز را دارد. در مقابل برخی معایب سرور مجازی، امکان انتقال راحت سرور مجازی به سرور دیگر و انعطاف پذیری سرور مجازی آن را با سرور اختصاصی متمایز کرده است. شما در سرور مجازی به ميزان نياز مي توانید برای منابع سخت افزاری خود سقف استفاده تعيين نمایید و یا منابع بلا استفاده خود را در دوره های بعدی تمدید کاهش یا منابع پر استفاده خود را ارتقا دهید، درحالی که این کار در سرور اختصاصی به راحتی قابل انجام نمی باشد.

سرور مجازی شتاب هاست، سرویس های ویژه و بی نظیر سرور مجازی را از کشورهای مختلف از جمله سرور مجازی ایران در اختیار کاربران خود قرار می دهد، در صورتی که نیاز به یک سرور مجازی دارید، می توانید از سرور مجازی ارزان شتاب هاست و یا سرور مجازی ایران شتاب هاست استفاده نمایید.